Economia Circulara

Economia circulară – ce este și cum poate beneficia business-ul tău de pe urma ei

Eco Synergy » Economie Circulara » Economia circulară – ce este și cum poate beneficia business-ul tău de pe urma ei

Orice deșeu, indiferent de natura lui are o mulțime de efecte negative pentru sănătatea umană, pentru mediu, climă și, nu în ultimul rând, pentru economia țării. Deși în ultimii ani România încearcă să se conformeze cu cerințele Uniunii Europene ce privesc reciclarea, tot există foarte multe deșeuri nesortate care nu pot fi refolosite. Și din acest considerent, pentru că este nevoie de economie circulară, s-au dezvoltat de-a lungul timpului organizații de transfer al responsabilităților de mediu. Ele pun în mișcare procesul de raportare a ambalajelor și de valorificare a deșeurilor de ambalaje. 

În articolul de mai jos vei descoperi de ce este atât de importantă economia circulară și care este rolul ei atât în societate, cât și pentru business-ul tău. 

1. Economia circulară în România 

Economia circulară este un subiect destul de puțin discutat în România, dar în același timp extrem de important. Aceasta reprezintă o soluție eficientă pentru a gestiona colectarea și reutilizarea tuturor tipurilor de deșeuri. Un lucru de care trebuie să fie toate persoanele conștiente, nu numai operatorii economici este faptul că aproape orice produs/ material poate fi reciclat și refolosit.

Economia circulară poate avea următoarea definiție: reprezintă un model ideal de producție și de consum care vizează confecționarea, utilizarea și reutilizarea tuturor materiilor prime reciclabile, pentru a le repune pe piață și pentru a le ajuta să aibă o viață cât mai îndelungată. Astfel, producție și reutilizare devin cuvintele cheie ale economiei circulare. 

Din punct de vedere juridic, în Uniunea Europeană și în România, deputații au adoptat câteva prevederi care stabilesc noi obiective obligatorii, atât din punct de vedere social, cât și juridic pentru reciclarea deșeurilor și micșorarea numerelor de depozite pentru acestea. 

Astfel, se stabilesc anumite obiective, precum:

  • cel puțin 55% din deșeurile care se află în municipii să fie reciclate până în anul 2025;
  • cel puțin 65% dintre deșeurile care provin din ambalaje să fie reciclate până în anul 2023;

Toate aceste obiective, odată atinse, urmează să crească, atât pentru anul 2030, cât și pentru 2035. 

Oirep - Eco Synergy

Un studiu spune că fiecare cetățean european consumă aproximativ 14 tone de materii prime pe an și, de asemenea, produce anual cinci tone de deșeuri. Aceste statistici și numere sunt extrem de mari luând în considerare toată populația planetei. Totuși, aceste materiale ar putea fi reutilizate, reciclate sau reparate pentru a putea fi folosite din nou. 

Un exemplu de activități pentru a promova economia circulară sunt lanțurile de hypermarketuri cunoscute care au adoptat programe pentru reducerea cantităților de ambalaje. De asemenea, acest lucru se aplică și pentru haine. Odată ce ele nu mai sunt purtate, dar se află într-o stare perfectă pentru a fi comercializate, magazinele le pun la vânzare la prețuri foarte mici. Acest lucru înseamnă o reciclare majoră și diminuarea numărului de deșeuri prime. Clienții trebuie să fie încurajați să repare și să reutilizeze pe cât de mult posibil un produs deja achiziționat. Chiar și în cazul echipamentelor sportive se poate lua o astfel de inițiativă, iar lista business-urilor care poate milita pentru reciclare este foarte lungă. 

Pe lângă aceste inițiative, o soluție eficientă este apelarea la organizațiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor.. Ele îți facilitează procesul de colectare și valorificare al ambalajelor, precum și de verificarea documentelor de trasabilitate a deșeurilor de ambalaje.  Astfel, economisești resurse importante, printre care și managementul timpului și al banilor.

Economia circulară înseamnă sustenabilitate și este un aspect important al acesteia. Cu ajutorul ei se dezvoltă nevoile din prezent ale oamenilor, fără a epuiza resursele naturale. Ea se axează foarte mult pe viitorul planetei, pentru că materiile prime devin din ce în ce mai puține. 

1.1 Beneficiile economiei circulare

Așa cum foarte multe studii demonstrează, populația globală este în continuă creștere, iar acest lucru înseamnă o cerere mai mare de materii prime. Totuși, aprovizionarea acestora începe să fie din ce în ce mai limitată. De exemplu, foarte multe țări ale Uniunii Europene depind de altele pentru a primi materii, cum ar fi: lemnul, hârtia, plasticul, sticla, oțelul, aluminiul, etc. 

În primul rând, extracția și utilizarea lor au un impact major extrem de negativ asupra mediului înconjurător, dar nu numai atât. Ele cresc emisiile de CO2 și consumul de energie. Odată cu utilizarea lor mult mai eficientă și mai inteligență, emisiile se vor reduce considerabil. 

Dacă vor fi luate mai multe măsuri pentru a preveni creșterea constantă a deșeurilor și reutilizarea materiilor prime care pot fi reciclate, companiile din Uniunea Europeani ar putea să economisească aproximativ 600 de miliarde de euro, iar emisiile de gaze cu efect de seră se reduc automat cu 3-4%.

De asemenea, unele dintre benefici sunt:

  • presiunea asupra mediului înconjurător este redusă considerabil; 
  • aprovizionarea cu materii prime nu va mai reprezenta o problemă;
  • defrișările vor fi din ce în ce mai rare sau eradicate;
  • business-urile vor crea noi locuri de muncă;
  • se stimulează inovarea;
  • crește competitivitatea;
  • va începe o creștere economică; 
  • clienții și consumatorii se vor bucura de produse mult mai calitative, inovatoare și durabile;
  • societatea va putea să economisească bani pe termen lung;
  • calitatea vieții este sporită;

2. Economia circulară – concept și implementare

Pentru ca economia circulară să poată fi implementată, trebuie ca anumite obiective să fie urmărite. De exemplu, modelul liniar de confecționare, utilizare și depozitare a predominat în Uniunea Europeană și, inclusiv în România, odată ce revoluția industrială a început. De aceea, se urmărește distanțarea de aceste obiceiuri atât de bine înrădăcinate în populație. 

Acum a venit momentul în care societatea trebuie să elimine mentalitatea de „luăm, producem, folosim, aruncăm”. În locul acesteia intră conceptul de economie circulară, care se bazează pe extinderea ciclului de viață al tuturor produselor de pe piață, pentru ca materiile prime utilizate să devină din ce în ce mai puține, iar deșeurile să fie într-un număr cât mai mic. 

Astfel, se creează un cerc în care etapele acestui concept se repetă continuu: materii prime, design, producție sau manufactură, distribuție, consum, utilizare, reutilizare sau reparare, colectare (unde deșeurile reziduale ies din acest ciclu) și reciclarea a ceea ce poate fi refolosit, pentru ca la începutul acestui proces să fie reintroduse materii prime de calitate. Acestea sunt doar cateva exemple de economie circulară. 

Tot la capitolul implementare, noțiunea de economie circulară trebuie înțeleasă de societate încă din primii ani de viață ai unui individ. În acest fel se creează valori, cunoștințe și un comportament care să dezvolte și care să dea naștere unor atitudini pozitive cu privire la mediul înconjurător și la importanța reciclării deșeurilor. Astfel, pentru a se atinge pragul de zero deșeuri este nevoie de o educație în acest sens, care să asigure inițiative pentru gestionarea materiilor prime, conservarea energiei, schimbările climatice și multe alte probleme cu care toată populația lumii se confruntă în acest moment. 

Așadar, chiar și prin adoptarea unor măsuri de acest gen, un business poate ajuta populația să devină conștientă de importanța economiei circulare și, de asemenea, să beneficieze de o imagine sustenabilă, pe care foarte mulți utilizatori încep să o caute. 

2.1 Principiile economiei circulare

Principiul pe care se bazează economia circulară constă în reciclarea, reutilizarea sau repararea materiilor prime și a deșeurilor pentru a putea fi folosite din nou și din nou. Acest concept este promovat de Parlamentul European și impus totodată țărilor membre. 

Economia circulară este recunoscută pentru cei 5 piloni ai săi:

  • sustenabilitatea resurselor – se folosesc materii regenerabile, reciclabile, biodegradabile sau orice resursă care diminuează numărul deșeurilor;
  • prelungirea vieții – se dezvoltă noi metode pe proiectare și fabricare a produselor, pentru ca acestea să aibă o durată de viață cât mai îndelungată. Resursele care în mod normal s-ar fi pierdut prin irosirea materialelor sunt regândite ca ajutor în reparare, remediere sau remarketing; 
  • produs egal serviciu – business-ul care a realizat produsul trebuie să ofere nu numai obiectul sau serviciul în sine, ci și beneficii suplimentare conexe, precum asistență sau traininguri;
  • platforme de sharing – cu ajutorul acestora utilizatorii și clienții sunt informați despre cum să beneficieze cât mai mult de un produs, cum să se folosească inteligent de resurse sau cum să economisească cu ajutorul reciclării;
  • finalul vieții – crearea unor sisteme de producție care să folosească bunuri considerate deșeuri ca resurse pentru noi produse. 

Tranziția de la modelul liniar la cel circular poate reprezenta o oportunitate ca un business să dezvolte o inovație sustenabilă. Astfel, acestea se pot concentra ca produsele și serviciile lor să se diferențiere prin modularitate, longevitate, reparare și reciclare. De asemenea, după ce un utilizator consideră un produs este bun de aruncat, firma de la care a fost achiziționat îl poate recupera, cu scopul de a-l repara și reutiliza. 

3. Cum afectează conceptul de economie circulară operatorii economici

În primul rând, legislația în vigoare din România spune că toți operatorii economici au obligația de a raporta ce cantități de ambalaje aduc pe piață, dar și de a susține financiar valorificarea și colectarea tuturor deșeurilor provenite din acestea și există ținte minime pe care ei trebuie să le atingă. Dacă business-urile nu îndeplinesc aceste condiții și obiective vor trebui să plătească o penalitate, adică 2 lei per kilogram, pentru a atinge diferența dintre obiectivul anual și cel realizat de fapt. În cazul unui control fiscal, dacă autoritățile constată că un operator economic nu a valorificat ambalajele puse pe piață conform legii, se vor stabili anumite sume de plată retroactive, până la data controlului. Taxa pentru economia circulară este de aproximativ 80 per tona de deșeuri.

Pentru ca o firmă să îndeplinească toate aceste cerințe, una dintre cele mai ușoare și mai eficiente soluții, atât din punct de vedere economic și financiar, dar și din punct de vedere al managerierii timpului, poate apela la o organizație care implementează răspunderea extinsă a producătorilor (OIREP). Ce face aceasta? Ei bine, vine în ajutorul operatorilor economici și preia această sarcină în locul lor. Raportează cantitatea de ambalaje și valorifică toate deșeurile de ambalaje ale acestora. 

De asemenea, odată ce acest ciclu începe să funcționeze la parametrii maximi, orice business se poate bucura de materii prime achiziționate la prețuri mult mai reduse decât până acum. Mai mult decât atât, aprovizionarea cu acestea va deveni un proces mult mai simplu. 

În al doilea rând, un alt beneficiu constă în inovare. Business-urile își formează locuri noi de muncă, ceea ce înseamnă că va crește considerabil competitivitatea pe piață în toate domeniile muncii. Acest lucru înseamnă că orice afacere, indiferent că este vorba de un start-up sau de o companie multinațională, va trebui să se reinventeze, să ofere noi beneficii clienților săi și să găsească noi căi de inovare a produselor și ambalajelor acestora. Astfel, toate acestea reprezintă o creștere economică majoră pentru orice țară care adoptă economia circulară. 

De exemplu, dacă ai o astfel de afacere care pune pe piață ambalaje și apelezi la o companie care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, poți beneficia de servicii de consultanța de mediu și te vei putea conforma prevederilor legislative. De asemenea, acest transfer de responsabilitate se va asigura că îndeplinești obiectivul anual de reciclare și valorificare a ambalajelor. 

Odată ce business-ul tău este recunoscut pentru sustenabilitatea lui și pentru faptul că susține reciclarea materiilor prime, clienții și utilizatorii vor fi mai încrezători în achiziționarea serviciilor tale sau în ceea ce privește colaborările pe termen lung. Mai mult decât atât, consumatorii vor beneficia de produse mult mai calitative și mai durabile, dar și mai inovatoare din toate punctele de vedere. Astfel, un business care se conformează acestor obiective va avea mai mult de câștigat, atât din punct de vedere profesional, cât și economic. 

Așadar, economia circulară este un obiectiv extrem de important de care orice business ar trebui să fie conștient. Dacă îți dorești să te dezvolți din punct de vedere al calității ambalajelor și produselor tale și vrei să te asiguri că respecți reglementările legale, ia în considerare sfaturile și informațiile de mai sus și apelează la servicii de mediu care te vor ajuta în acest sens. 

Sursă foto: Shutterstock.com 

Distribuie

Comments are closed.