Ecologizarea multidirectionala

Ecologizare multidirecțională – decizia responsabilă care va salva planeta 

Eco Synergy » Ecologizare » Ecologizare multidirecțională – decizia responsabilă care va salva planeta 

Încă din cele mai vechi timpuri, umanitatea a fost divizată într-o multitudine de grupări etnice, culturale, politice și, în general, ideologice. Această diversitate a micro societăților a avut consecințe diferite pentru fiecare dintre membrii acestora, în funcție de grupul de care au decis să aparțină. Există, însă, și chestiuni care îi vizează pe toți locuitorii planetei, fie că acceptă, fie că nu. Problema degradării alarmante a mediului înconjurător este una dintre cele care afectează întreaga populație a planetei, chiar dacă, într-adevăr, unele societăți poziționate geografic în zone vulnerabile resimt mai puternic efectele nivelului înalt al poluării decât altele.

Ecologizarea este soluția pe care din ce în ce mai mulți lideri ai lumii o impun pentru oprirea procesului de îmbătrânire a Pământului, pariind chiar pe reversibilitatea pagubelor pe care industria le-a cauzat mediului. Această eventuală posibilitate de a „șterge cu buretele” tot răul făcut planetei este foarte dezbătută de specialiști, fiind, în principiu, o pistă nesigură. 

1. Ecologizarea multidirecțională: despre lărgirea orizonturilor pentru creșterea eficacității acestei inițiative

Abordarea problemei poluării într-o manieră multilaterală poate avea atât avantaje, cât și posibile dezavantaje. Argumentele care sprijină diversificarea acțiunilor ecologizării sunt, însă, mult mai multe și mai puternice decât principalul punct contra: dispersarea va încetini considerabil ritmul obținerii de rezultate concrete.

Lărgirea orizonturilor și împrejmuirea problemei pot avea, totuși, consecințe neașteptate și îmbucurătoare: natura va recăpăta forța necesară pentru a compensa încetinirea anterior menționată.

1.1. Ecologizarea mediului

Un prim pas ușor de intuit este acela de a organiza acțiuni de strângere a deșeurilor aruncate în mod iresponsabil în zonele verzi, pe plaje și în ape. Orgoliul și lipsa de educație ecologică sunt cele două lipsuri care se opun angajării într-un număr cât mai mare a oamenilor în astfel de activități. Este, într-adevăr, nedrept și contraproductiv ca unii să continue să arunce deșeuri altundeva decât în zonele indicate de autorități, iar alții să-și ia din timpul liber pentru a le strânge.

Ce se poate face în această direcție este punerea accentului pe educația ecologică în școli și licee, pentru a crea din tinerețe în mințile noii generații o imagine cât mai clară asupra situației disperate în care se află planeta. Mai mult decât atât, le rămâne celor conștienți de gravitatea situației să renunțe la a mai cugeta asupra moralei strângerii urmelor celorlalți și să acționeze cât mai repede cu putință.

Revitalizarea solului

Pe lângă necesitatea imperioasă a curățării naturii de urmele lăsate de cei care nu au găsit poluarea la momentul producerii deșeurilor ca fiind o problemă demnă de a fi luată în serios, este extrem de importantă și revitalizarea mediului.

Calitatea neîndoielnică a solului este una dintre pietrele de temelie ale unui trai liniștit al umanității pe Terra. Din agricultură rezultă hrană care poate susține viața în aproape toate colțurile lumii, secetele, inundațiile și degradarea din cauze chimice a solului fiind extrem de periculoase pentru chiar perpetuarea speciei umane. 

Cea mai ușor de abordat cale de regenerare a solului este refacerea cuverturii de vegetație prin plantarea de copaci și de specii variate de plante, urmând stoparea devărsării deșeurilor toxice pe terenuri libere, închiderea gropilor de gunoi, oprirea incendiilor și inundațiilor.

1.2. Potențialul laturilor subdezvoltate ale științei pentru ecologizare

O miză foarte mare o reprezintă și acordarea mai multor șanse domeniilor științifice subdezvoltate care par să aibă potențial în combaterea poluării. Un exemplu pertinent este acela al micologiei, ramura biologiei care se ocupă cu studiul regnului Fungi. Studii recente în acest domeniu au dus la descoperiri uluitoare care pot fi folosite în beneficiul planetei și, implicit, al umanității. 

2. Ecologizarea economiei și sensibilizarea populației la problemele de mediu

ecologizarea economiei

Metodele anterior amintite sunt cele pe care oamenii le leagă în mod „tradițional” de conceptul de ecologizare. Există, însă, o dimensiune mult mai mare a acestui fenomen, care trebuie luată în considerare fără doar și poate.

Acțiunile individuale ale fiecărui locuitor responsabil al planetei sunt, bineînțeles, de ajutor, dar, în mod evident, insuficiente. Există actori mai mari pe scenă, rolul indivizilor fiind secundar. Este vorba, desigur, despre producători și importatori.

Conducătorii lumii au înțeles importanța îndrumării giganților industriei spre a-și minimiza impactul negativ asupra mediului și au luat inițiativă în consecință. Legislația europeană care, la rândul său, impune tendințele urmate de cea națională, este din ce în ce mai strictă cu privire la fenomenul poluării, atunci când vine vorba despre raportarea și reciclarea deșeurilor generate în urma producției.

Liderii afacerilor sunt amenințați de iminența unei adevărate crize de materiale, dată fiind stigma pusă pe un număr crescând de materii prime comune, precum plasticul. Planurile de dezvoltare ale oricărui business care se ocupă cu producția de bunuri vor trebui adaptate la cerințele moderne și gândite astfel încât să încurajeze utilizarea de tehnici și ambalaje ecologice.

Responsabilitatea de pe umerii liderilor din lumea businessului este din ce în ce mai mare, chiar legislația impunând-o adesea. Una dintre direcțiile principale în care legiuitorul a decis să acționeze este creșterea responsabilității producătorilor și importatorilor. În condițiile versatilității legislative, consultanța de mediu devine o necesitate pentru toți afaceriștii de succes. Fenomenul care capătă amploare este acela al contractării unei organizații de îndeplinire a răspunderii extinse a producătorilor (OIREP) care să preia orice grijă legată de încadrarea în limitele legale din domeniul dreptului mediului a activităților conduse de marii afaceriști. Cu ajutorul echipei potrivite, orice afacere poate deveni „verde”, refuzând să participe la procesul de înrăutățire a stării mediului înconjurător.

Sensibilizarea populației la subiectul încălzirii globale nu se poate realiza utilizând exclusiv căile de comunicare ale statului. Cu ajutorul marketingului inteligent, orice business, indiferent de dimensiuni, poate să se implice activ și, îmbucurător sau nu, poate avea mai mult succes decât au campaniile de informare ale statului. Aceasta se datorează legăturii strânse dintre o companie și clienții săi, legătură mai puțin abstractă decât cea dintre stat și cetățean.

Situația planetei nu este una tocmai fericită, însă, cu depunerea unor minime eforturi, zâmbetul poate fi readus pe chipul mamei-natură. Tu cum te implici în procesul de ecologizare și ce loc îi atribui acestuia în lista de priorități a afacerii tale?

Sursa foto: Shutterstock.com

Distribuie

Comments are closed.